اجزای تشکیل دهنده پرینتر های اچ پی و پاناسونیک و ...

اگر کمی در بازار پرینترهای لیزری جستجو کنیم درمی یابیم که برند های مختلفی پرینتر هایی با کارایی های مختلف از تک کاره تا چهار کاره را روانه بازار کرده اند که عمدتا این کارایی ها دربرگیرنده اموری مانند چاپ اسناد، فتوکپی اسناد ، اسکن اسناد، ارسال و دریافت فکس می باشند.

اگر چه این دستگاه های لیزری با برند های مختلفی تولید میشوند ولی در نهایت تکنولوژی ساخت همگی تقریبا مشابه هم میباشد.

در این مقاله که توسط تیم فنی ابزار الکترونیک آبنوس تهیه شده است قصد داریم اجزا و قطعات اصلی ساخت این پرینتر ها را به شما معرفی نماییم و در رابطه نقش و عملکرد هر قطعه توضیحاتی را به شما ارایه کنیم.

قطعات و اجزای پرینتر ها از صفر تا صد:

1- کابل برق: کابل برق وظیفه انتقال برق شهری 220 ولت از پریز به دستگاه پرینتر را بر عهده دارد.

2- برد پاور: برد پاور که به آن DC هم میگویند وظیفه تبدیل برق 220 ولت به ولتاژ های مختلف برای اجزای مختلف پرینتر را دارد.

3- برد اصلی مین برد: مین برد اصلی که در پرینتر ها به آن فورمتر نیز گفته میشود مغز متفکر پرینتر بوده و وظیفه تحلیل دستورات برای هر یک از امور چاپ،کپی،اسکن و یا فکس که توسط کاربر ارسال میشود را دارد. فورمتر یک مین برد میباشد که از یک برد PCB و تعدادی آی سی IC  و خازن و فیوز و مقاومت و ترانزیستور و دیود و ... تشکیل شده است.

4- لیزر پرینتر: لیزر پرینتر یک قطعه از پرینتر است که از تعدادی آینه و یک پولیگان موتور و یک برد کوچک تشکیل شده است و وظیفه آن دریافت اطلاعات چاپ بصورت دیتا از فورمتر و تبدیل آن به نور و ارسال آن به کارتریج جهت چاپ روی کاغذ میباشد. یعنی متن یا عکسی که قرار است کارتریج روی کاغذ چاپ کند توسط لیزر به کارتریج منتقل میشود.

5- پیکاپ یا کاغذکش: پیکاپ یا کاغذ کش عبارتست از یک یا تعدادی غلطک لاستیکی که قسمت ورودی و خروجی پرینتر قرار دارد و وظیفه به داخل کشیدن یا به بیروت هدایت کردن کاغذ های چاپ را بر عهده دارد.

6- سپریشن پد: سپریشن پد قطعه ای لاستیکی مانند میباشد که در زیر پیکاپ قرار دارد و این وظیفه را بر عهده دارد که کاغذها دانه دانه و تک به تک به داخل دستگاه شوند.

7- سنسور های ورودی و خروجی: سنسور ها قطعاتی هستند که در قسمت ورودی کاغذ به دستگاه و خروجی کاغذ از دستگاه قرار دارند و وظیفه تنظیم تایم شروع به کار یا پایان کار اجزای مختلف پرینتر را بر عهده دارند. 

8- کارتریج : کارتریج خود تشکیل شده از اجزایی مانند درام،مگنت،بلید،تونر و ... که وظیفه دریافت فایل از لیزر و چاپ برروی کاغذ را دارد. ماده مصرفی کارتریج ها پودری به نام تونر می باشد که در پرینتر های سیاه و سفید این پودر مشکی رنگ بوده و در پرینتر های رنگی در رنگ های مشکی،زرد،قرمز و آبی دیده میشود. با توجه به ظرفیت مخزن تونر کارتریج و تعداد برگه های پرینت گرفته شده پس از مدتی کارتریج نیاز به شارژ پیدا میکند که عملیات شارژ کارتریج توسط تکنسین ها انجام میشود.

9- فیوزینگ: فیوزینگ که در آخرین قسمت و در خروجی کاغذ پرینتر قرار گرفته نیز خود از اجزایی مانند فیلم فیوزینگ،پرس رولر،بوش پرس، هیتر و ... تشکیل شده است. وظیفه فیوزینگ پختن و تثبیت تونر روی کاغذ مورد چاپ می باشد. در صورت خرابی فیوزینگ فایل چاپ شده روی کاغذ پس از پرینت با دست کشیدن روی کاغذ، پاک می شود.

تهیه شده توسط: تیم کارشناسی ابزار الکترونیک آبنوس